Talcuirea Sfantului Teofilact la Evanghelia de la Luca

pescuirea-minunata5, 1-11: Pe cand multimea ii imbulzea, ca sa asculte cuvantul lui Dumnezeu, si El sedea langa lacul Ghenizaret, (2) a vazut doua corabii oprite langa tarm, iar pescarii, coborand din ele, spalau mrejele. (3) Si urcandu-Se intr-una din corabii care era a lui Simon, I-a rugat s-o departeze putin de la uscat. Si sezand in corabie, invata, din ea, multimile. (4) lar and a incetat a vorbi, i-a zis lui Simon: Mana la adanc si lasati in jos mrejele voastre, ca sa pescuiti2. (5) Si raspunzand, Simon a zis: invatatorule, toata noaptea ne-am trudit si nimic nu am prins, dar, dupa cuvantul Tau voi arunca mrejele. (6) Si facand ei aceasta, au prins multime mare de peste, ca li se rupeau mrejele. (7) Si au facut semn celor care erau in cealalta corabie, sä vina sa le ajute. Si au venit si au umplut amandoua corabiile, incat erau gata sa se afunde. (8) lar Simon Petru, vazand aceasta, a cazut la genunchii lui lisus, zicand: lesi de la mine, Doamne, ca sunt om pacatos. (9) Cad spaima il cuprinsese pe el si pe toti cei ce erau cu el, pentru pescuitul pestilor pe care ii prinsesera. (10) Tot asa si pe Iacov si pe loan, fiii lui Zevedeu, care erau impreuna cu Simon. Si a zis lisus catre Simon: Nu te teme; de acum inainte vei fi pescar de oameni. (11) Si tragand corabiile la tarm, au lasat totul si au mers dupa El.

Fuge Domnul de slava, insa noroadele cu atat mai mult alearga dupa El. Deci, din pricina ca norodul il imbulzea, El intra in corabie, ca din corabie sa-i invete pc cei ce stateau la tarmuri, toti inaintea fetei Sale find si niciunul neramanand inapoia Lul.

 

lar dupa ce din corabie a invatat norodul, nu-I lasa fara de plata nici pe stapanul corabiei, ci indoit ii face lui bine: caci si multime de pesti i-a daruit lui,si ucenic al Sau I-a facut. Si te minuneaza de iconomia Domnului, cum it trage spre Sine pe fiecare, prin cele care-i sunt proprii si cu care a crescut impreuna, caci precum pe magi prin stea i-a chemat la Sine asa si pe pescari prin pesti.

Insa vezi si blandetea lui lisus, caci pe Petru „l-a rugat sa departeze putin de la uscat” corabia, dar vezi-I si pe Petru cum era de ascultator, intrucat pe omul pe Care nu-L stia, L-a primit in corabia sa, si intru toate pe El Il asculta. Ca indata ce i-a zis lui „mina la adanc”, nu s-a ingreuiat, nici nu a zis: „Toata noaptea ostenindu-ma si nimica dobandind, care acum ma voi supune Tie, si la alte osteneli ma voi da pe mine insumi?” Nici una dintru acestea nu a zis, ci mai vartos: „Dupa cuvantul Tau voi arunca mrejele”, atat de fierbinte era la credinta [ii era incredintarea] Inca si mai inainte de credinta.

 

Pentru aceasta si atatia pesti prinde, incat, neputand sa-i traga afara, face semn si celor ce erau impreuna lucratori cu ei, celor ce erau in cealalta corabie. Si prin „semn” ii cheama pe acestia, pentru ca de spaima pricinuita de vanarea cea multa a pestilor, nici a grai nu putea. Iar din multa evlavie, Petru Il roaga pe Hristos: „Iesi de la mine, Doamne”, „pacatos” pe sine numindu-se si „nevrednic” de a fi impreuna cu Acela. Insa, de voiesti, pricepe-le pe acestea si dupa inalta intelegere. „Corabia” este sinagoga iudeilor, iar „Petru” poarta chipul invatatorilor celor din Lege. Deci, s-au ostenit invatatorii cei mai dinainte de Hristos toata „noaptea” —ca „noapte” era vremea cea mai dinainte de Venirea lui Hristos — si „nimic n-au prins”. lar dupa ce a venit Hristos si s-a facut „ziua” (loan 8, 12), in locul invatatorilor de Lege punandu-se Apostolii, „dupa cuvantul Tau” — adica dupa porunca Domnului „arunca mreaja” Evangheliei si multime de oameni „vaneaza” [„pescuiesc”]. Si singuri Apostolii nu pot sa traga multimea pestilor, ci fac „semn” si celor impreuna lucratori cu ei si celor ce erau dimpreuna cu ei, si „vin sa le ajute”. Si acestia sunt cei de peste vremi pastori si dascali ai bisericilor, care pe ale Apostolilor invataturi talcuind si invatand, „ajuta” Apostolilor spre „a vana oameni.

Si ia aminte si la cuvantul ce zice „arunca mrejele”, caci „mrejele” arata insasi Evanghelia, care are cuvinte smerite si lesne de inteles, inca si pogoratoare dupa mintea oamenilor de rand, ce o asculta. Pentru aceasta se zice: „arunca mrejele”. lar ceea ce va zice cineva, cum ca prin acest cuvant ce zice: „arunca mrejele”, este insemnat si adancul intelegerilor, nici aceasta nu este necuviincioasa, pentru ca s-a plinit glasul Proorocului care zice: „lata, voi trimite multime de pescari, zice Domnul, si-i voi pescui; iar apoi voi trimite multime de vinatori, si-i vor vina [de prin toti muntii, de pe toate dealurile si de prin crapaturile stancilor, „pescari” numindu-i pe Sfintii Apostoli, iar „vanatori” pe cei de peste vremi povatuitori si invatatori ai bisericilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>