Tâlcuirea Sfântului Teofilact la Evanghelia din Duminica Ortodoxiei

as

Ioan(1,43-51)

A doua zi a vrut Hristos să meargă în Galileea şi a găsit pe Filip.Si i-a zis Iisus:Urmeaza-Mi. Iar Filip era din Betsaida, din cetatea lui Andrei şi a lui Petru. Filip a găsit pe Natanail şi i-a zis: Am aflat pe Acela despre care au scris Moise în Lege şi Proorocii, pe Iisus, fiul lui losif din Nazaret.

Andrei de la Inaintemergatorul auzind,iar Petru de la Andrei,au mers dupa Iisus.Iar Filip se vede ca nimic nu a auzit,dar a mers dupa Domnul,indata ce i-a zis lui:Urmeaza-Mi.Cum de a crezut asa de indata ?Mai intai, se vede cum ca glasul Domnului a lucrat oarecare indemn de dragoste in sufletul lui,caci nu asa de rand(simplu) se graia glasul Mantuitorului,ci la cei vrednici indata aprindea cele dinauntru spre dragostea Lui,precum si Cleopa zice:Au nu era inima noastra arzand intru noi,cand ne graia noua pe cale?(luca 24-32)Apoi (s-a facut acesta) si pentru ca avea Filip inima grijaliva(trezvitoare,grijulie) si adeseori se indeletnicea intru citirea cartilor lui Moise si, asteptand pururea pe Hristos,indata cand L-a vazut,a crezut.Pentru acesta si zice:Am aflat pe Iisus –care arata ca el cerca(cumpanea,cerceta).

Insa,se poate ca de la Andrei si de la Petru sa se fi instiintat Filip pentru Hristos,caci dintr-u aceeasi patrie fiind ei,se poate sa fi vorbit acestia cu dansul si sa-i fi povestit pentru Domnul.Acest lucru si Evanghelistul se vedea a ni-l das pre a-l chibzui ,prin ceeace zice:Iar Filip era (din Betsaida),din orasul lui Andrei si al lui Petru.Un oarecarele oras mic era acesta,care,mai vartos(cu prisosinta),sat se cuvenea a se numi.Pentru aceasta se cade a ne minuna de puterea lui Hristos,caci din cele ce nu aduceau nici o roada(care erau neroditoare),pe ucenicii cei alesi El i-a ales.

Dar nici Filip nu a tinut la sine lucrul cel bun,ci i-l impartaseste si lui Natanail.Si,fiindca Natanail era stiutor de Lege,la Lege si la Prooroci trimite Filip,caci cercator(cercetator,chibzuitor)cu de-amanuntul si luator aminte la cele ale Legii era Natanail.Iar fiul lui Iosif Il numeste pe Domnul fiindca al acestuia era socotit a fi fecior .Si din Nazaret pe Dansul Il spune ,macar ca ,in adevar, din Betleem era, caci intru acela S-a nascut (Luca 2,4-19), iar in Nazaret S-a crescut (Matei 2,23).Dar,fiindca nasterea Lui le era nearatata (necunoscuta) celor mai multi, iar cresterea aratata (stiuta), din Nazaret Il numesc pe El, fiindca a crescut intr-insul.

1,46-48:Şi i-a zis Natanail: Din Nazaret poate fi ceva bun? Filip i-a zis: Vino şi vezi. Iisus a văzut pe Natanail venind către El şi a zis despre el: Iată, cu adevărat, israelitean în care nu este vicleşug. Natanael I-a zis: De unde mă cunoşti? A răspuns Iisus şi I-a zis: Mai înainte de a te chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin.

Filip a zis ca din Nazaret este Hristos,iar Natanail,ca unul ce era mai cu de-a amanuntul cercator(cumpanitor,chibzuitor),stia din Scripturi ca din Betleem trebuie sa vie Hristos(Miheea5,1),si pentru aceasta spune:din Nazaret poate fi ceva bun?Iar Filip ii zice :Vino si vezi,stiind ca de va gusta din graiurile lui Hristos,nu se va departa.

Si este laudat Natanail de Hristos ,ca un israilitean,cu adevarat,fiindca nimic spre har(hatar,favoare)sau spre vrajmasie nu a zis,caci nu ale necredintei erau graiurile lui,ci ale cercarii(cumpanirii)celei cu de-amanuntul si ale mintii celei cunoscatoare de Lege,care stia ca Hristos nu din Nazaret, ci din Betleem vine.

Asadar,ce zice Natanail? Oare s-a inmuiat de lauda ? Nicidecum.Ci sta ,voind sa se invete oaresce mai aratat si mai cu de-adinsul;pentru acesta si intreaba:De unde ma cunosti? Iar Domnul,prin a-I spune lui cele pe care nimeni nu le stia afara de el si de Filip-fiindca osebit s-au grait si s-au facut(acestea de catre ei)-,ii descopera Dumnezeirea Sa. Caci Filip,osebit si nefiind nimeni de fata a vorbit sub smochin cu Natanail, pe care toate le stia Hristos si nefiind de fata ,pentru acesta si zice:Te-am vazut cand erai sub smochin.Iar Domnul a zis cele pentru Natanail mai inainte de a se apropia Filip de Dansul,ca sa nu banuiasca oarescine ca Filip i-a spus Lui cele pentru smochin si celelalte ,pe care le-a vorbit cu Natanail. Si dintru acestea cunoscand Natanail pe Domnul,L-a marturisit pe El Fiu al lui Dumnezeu(Ioan 1,49).Caci asculta ce zice:

1,49-51: Răspunsu-I-a Natanail: Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti regele lui Israil. Răspuns-a Iisus şi i-a zis: Pentru că ţi-am spus că te-am văzut sub smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Şi i-a zis: Adevărat, adevărat zic vouă, de-acum veţi vedea Cerul deschizându-se şi pe Ingerii lui Dumnezeu suindu-se şi pogorându-se peste Fiul Omului.

Foarte mult poate proorocia spre a-i trage(aduce) pe unii la credinta,inca si decat minunile mai multa putere are;pentru ca minunile pot si dracii sa le arate prin naluciri mincinoase,iar mai-nainte-cunostina celor ce vor sa fie si mai-nainte-grairea lor,nimeni nu are cu de-adinsul,nici Ingerul si ,cu mult mai vartos, nici dracii.

Pentru acesta si pe Natanail l-a tras(adus) Domnul,spunandu-I lui si locul si ca fost chemat de Filip si ca este cu adevarat israilitean(Ioan1,47).Drept aceea,auzind acestea Natanail,vine intru simtirea marimii Domnului-pe cat ii era atunci cu putinta-si Il marturiseste pe El Fiu al lui Dumnezeu.

Dar,macar ca Fiu al lui Dumnezeu Il marturiseste Natanail pe Domnul,insa nu o face ca Petru,pentru ca Petru L-a marturisit Fiu al lui Dumnezeu ca pe un Dumnezeu adevarat;pentru acesta se si fericeste(Petru de Domnul) si Biserica i se incredinteaza (Matei16,16 -19).Iar Natanail,ca pe un om  buna,s-a facut Fiu al lui Dumnezeu.Si acesta este aratata(adeverita) din cea ce aduce pe urma:Tu esti imparatul lui Israil.Vezi,ca inca nu a ajuns la cunostinta cea desavarsitaa Dumnezeirii Celei Adevarate a Celui–Unuia Nascut? Pentru ca Natanail crede ca El este precum un om iubitor de Dumnezeu si ca un imparat al lui Israil.Iar de L-ar fi marturisit cu adevarat Dumnezeu nu L-ar fi numit pe El imparat al lui Israil,ci imparat al tuturor-pentru acesta nici nu se fericeste (de catre Mantuitorul),precum Petru.Drept aceea si Domnul,indreptandu-l pe el si ridicandu-l spre a intelege ceva vrednic Dumnezeirii Lui,zice:Veti vedea pe Ingerii lui Dumnezeu suindu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului. Asadar ii zice:Nu Ma socoti om de rand,ci Stapan al Ingerilor,caci Celui Caruia Ingerii Ii slujesc,nu este om gol(simplu ,de rand) ci Dumnezeu adevarat.Iar acestea s-au implinit la Cruce si la Inaltare, caci mai inainte de vremea Patimii,Inger din Cer L-a intarit pe El(Luca 22,43) si Ingerii in Mormant si la Inaltare (s-au aratat),precum Luca istoriseste (Luca 24,4-5;Faptele Apostolilor1,9-11)

Iar unii smochin  au inteles aici Legea,ca aceea care are roadace indulceste la Purina vreme si,cu asprimea pazirii Legii si cu lucrarea cea cu anevoie a poruncilor,ca si cu niste  frunze se acopera.Deci,zic cum ca l-a vazut domnul sub smochin,adica sub Lege,care inseamna inlauntru in Lege si adancurile ei cercetandu-le;caci de nu cerca adancurile Legii,nu l-ar fi vazut pe el Domnul.

Sa stii inca si aceasta: Galileea se talcuieste “pravalita jos”.Deci a iesit Domnul la latura cea pravalita(naruita,prabusita) a lumii acestei,sau si la firea cea omenesca.Si, fiind noi sub smochin-adica sub pacatul cel cu indulcire,la care si iutime nu putina se afla pentru cainta si muncile(caznele)cele de acolo-ca un iubitor de oameni ne-a vazut,si ne-a ales pe noi care il marturisim pe El Fiu al lui Dumnezeu,si imparat al lui Israil ,al celui care Il vede pe Dumnezeu.

Iar de vom creste(spori) osardia,si de mai mari vederi ne va invrednici pe noi si vom vedea pe Ingeri suindu-se la inaltimea cunostiintei Lui celei Dumnezeiesti si pogorandu-se iarasi,pantru ca nu ajung sa inteleaga Fiinta cea necunoscuta a Dumnezeirii.

Inca si in alt chip: se suie cineva, cand petrece(ramane)intru cuvintele cele pentru Dumnezeirea Celui Unuia-Nascut;si se pogoara, cand se indeletniceste intru cuvintele cele pentru Intrupare si pentru pogorarea in iad.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>