Sfantul Ambrozie de la Optina – Despre ascultare

Când vorbesc, trebuie să ascultaţi de la primul cuvânt; atunci va fi ascultare după voia lui Dumnezeu. Eu sunt om blând, cedez, dar nu va fi folos pentru sufletul vostru.

Ruşinea nu-i fum să-ţi intre în ochi. Pentru călugăr, frate, ruşinos este să-şi facă voia, aşa că e mai bine să fii ucenic de ucenic decât să trăieşti după voia ta. Despre aceasta se vorbeşte şi in scrierile Părinţilor, şi este ruşinos nu numai înaintea celorlalţi, ci înaintea lui Dumnezeu şi înaintea conştiinţei proprii — aceasta este judecător cu neputinţă de mituit. Iar a asculta de sfatul părintelui tău duhovnicesc nu este ruşine, ci este lucru mântuitor de sufiet.şi neapărat trebuincios; şi cine nu ascultă de sfatul bun, acela va fi pedepsit.

Cei intelepti si incercati duhovniceste au zis ca dreapta socotinta este mai presus decat toate, iar tacerea cea cu buna intelegere este mai buna decat toate, iar smerenia este mai temeinica decat toate; iar ascultatrea, dupa cuvantul Scararului, este o virtute fara de care nimeni dintre cei incurcati de patimi nu-L va vedea pe Domnul.

Lui Dumnezeu Îi este mai plăcut ceea ce se face pentru ascultare şi cu binecuvântare decât ceea ce face omul dupa voia sa şi după înţelegerea sa, după cum spune insusi Domnul prin Apostolul: cel ce seamănă întru bineuvântare, întru binecuvântare va şi secera (II Cor. 9, 6). Şi tot in Evanghelie spune: am venit nu ca să fac voia Mea, ci voia Tatălui, Care M-a trimis (v. In 6, 38). Şi oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine (adică de voile şi de socotinţele sale), să ia crucea sa (adică să se hotărască să îndure necazurile care se întâmplă pe calea ascultarii sil aşa să-Mi urmeze Mie (v. Mc. 8, 34) prin implinirea şi a celorlalte porunci evanghelic.

 Ca temelie a mântuirii şi ca trebuinţă de căpetenie, Apostolul pune virtutea smereniei şi ascultării, zicând aşa: gândul acesta să fie în voi care era şi în Hristos Iisus, Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o ştirbire a fi intocmai cu Dumnezeu, ci S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, facându-Se asemenea oamenilor, şi la infatisare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facându-Se până la moarte, si incă moarte pe cruce (Filip. 2, 5-8).

Daca Fiul lui Dumnezeu, Care S-a intrupat pentru a noastri mantuire, a avut cea mai mare smerenie si ascultare pana la moarte, cu atat mai mult noi, robii Lui netrebnici si pacatosi, care vrem sa mostenim mantuirea,trebuie sa ne ingrijim in tot chipul pentru virtugile acestea de capetenie, adici pentru smerenie si ascultare, unde nu este incalcarea vreunei porunci a lui Dumnezeu.

Sfantul Scarar graieste: “Ascultatorul – cel adevarat adica – nu judeca nici cu privire la cele bune, nici cu privire la cele care par rele”. Iar eu as dori ca tu sa fii ascultatoare adevarata. Scaun la cap ai si intelegi bine lucrurile, insa nu ai smerenie de ajuns: tot vrei s-o iei la fuga inainte. Din aceasta pricina te incurci singura si ii incurci sip e altii, te necajesti si ii necajesti sip e altii. Daca esti mai mintoasa decat surorile, atunci sa stii si sa taci cu chibzuinta si la vremea potrivita si cu atat mai mult sa nu umbli acolo unde se palavrageste in chip prostesc si daunator. Daca te vei invoi cu cee ace auzi acolo, mai apoi va trebui sa platesti cu rusine pentru faptul ca ai vrut sa placi oamenilor.

Citeste cu luare-aminte cea de-a patra Treapta a Scarii si cere de la maici sa citesti si prima parte a Filocaliei, capetele faptuitoare ale lui Simeon Noul Teolog. Acolo iti vei vedea greseala, vei vedea si de ce trebuie sa te tii. Adu-ti aminte ca imparatia cereasca nu se dobandeste oricum, ci cu scaun la cap si cu silinta la celc bune, nu dupa bunul plac, ci intreband pe cei incercati, si cu taierea voii si intelegerii proprii, asa cum se cuvine adevaratului ascultator.

Straduieste-te sa urmezi poruncile lui Dumnezeu in toate si sa-ti amintesti ca Domnul este de fata si vede dispozitia inimii tale. Indeplinind ascultarea, sa crezi ca ea ti-a fost incredintata de catre Domnul prin om si ca de osardia cu care o indeplinesti depinde mantuirea ta.

Ascultarea de obste ajuta cel mai mult la izbavirea de mandrie. La ascultarea de obste, omul depinde arta duhovniceasca daca va vrea si daca va privi lucrurile cu simplitate, pe multe luandu-le in gluma.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>