Tâlcuirea Sfântului Teofilact la Evanghelia din Duminica Sfintei Cruci

marcu2

8,34-37: Si chemand la Sine multimea, impreuna cu ucenicii Sai, le-a zis : Oricine voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia Crucea si sa-Mi urmeze Mie.(35)Caci cine va voi sa-si scape sufletul il va pierde, iar cine va pierde sufletul sau pentru Mine si pentru Evanghelie, acela il va scapa.(36)Caci ce-I foloseste omuluisa castige lumea intreaga, daca isi pierde sufletul?(37)Sau ce ar putea sa dea omul, in schimb, pentru sufletul sau? (8,34) Matei 10,38;16,24

De vreme ce Petru L-a dojenit pe El pentru ca avea sa Se rastigneasca, Domnul cheama multimea si, intru auzul tuturor,catre Petru mai mult aratand (indreptand) cuvantul zice: ” Tu, o, Petre, ma prihanesti (dojenesti) pe Mine pentru ca aleg Crucea, iar Eu iti zic tie ca nimeni nu se va mantui de nu va muri pentru lucrul cel bun si pentru adevar.”Si vezi ca nu a zis Domnul: “macar de nu voieste cineva, (trebuie) sa moara”, ci,” oricine voieste”, ca zice: “Pe nimeni nu silesc, caci la lucruri bune chem, nu la rele, ca sa-l silnicesc; pentru aceasta, daca cineva nu voieste, nici nu este vrednic de acestea”.

Iar ce este a te “lepada de sine”, intru acest chip ne-am fi invatat, daca am fi cunoscut ce este a te lepada de altul, atunci cand, cel ce se leapada de altul – de frate poate, sau de sluga, sau de tata,- macar in cazne fiind acela sau omorat fiind, nu se intoarce, nu este impreuna-patimitor, ca unul care s-a instrainat (deja de ei).Deci, intru acest chip voieste Domnul nici de trupul nostru – macar de-ar fi batut, macar oricate ar patimi,- sa nu ne fie mila, ci (fiecare)”sa-si ia Crucea”, adica moartea cea de ocara, caci Crucea de ocara parea ( a fi) atunci.Dar, fiindca se rastignesc multi pentru ca sunt talhari si ucigasi, adauga ca impreuna cu rastignirea se cuvine sa aiba si toata fapta buna, ca aceasta este: “si sa-mi urmeze Mie”.Si pentru ca grea si fara de mila pare a fi ceea ce a poruncit (Domnul), adica a se da pe sine omul  la moarte, arata Domnul ca (porunca luarii Crucii) este un lucru mai vartos (cu prisosinta) al iubirii de oameni.”Caci acela care isi pierde sufletul , insa pentru Mine – nu ca un talhar fiind omorat sau sugrumandu-se pe sine, ca aceasta nu este pentru Mine – unul ca acesta isi va afla sufletul sau (adica se va mantui).Precum, iarasi, cel caruia i se pare ca si-a dobandit sufletul il va pierde, daca in vremea muceniciei nu va sta impotriva (rabdand).”Ca sa nu imi zici mie ca a dobandit viata, caci daca  impreuna cu aceasta vei adauga c-a dobandit si toata lumea, nici un folos nu are.Caci au doara este cu putinta a rascumpara mantuirea cu bani? Caci de-ar fi fost aceasta cu putinta, cel care a dobandit lumea, dar si-a pierdut sufletul ar fi dat (multime de bani) ca sa se afle nevinovat atunci cand se prajeste ca in tigaie in para focului (vesnic).Insa un asemenea” schimb “ nu este cu putinta a se face acolo.Deci, dintr-unele ca acestea vom astupa gurile ereticilor care urmeaza socotelii lui Origen si care zic ca sufletele vor veni iarasi la starea cea dintai, dupa ce se vor munci pe potriva ( dupa masura) pacatelor.Deci sa auda ei ca nu este cu putinta a da acolo ceva “in schimb pentru, suflet”.Deci nici nu este cu putinta a se munci (cazni) pe atata cat a se masura cu pacatele.

8,38: Caci de cel ce se va rusina de Mine si de cuvintele Mele, in neamul acesta desfranat si pacatos, si Fiul Omului se va rusina de el, cand va veni intru slava Tatalui sau cu Sfintii Ingeri.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>